Wat is Stikstofoxide (NO)?

Veel mensen denken bij Nitric Oxide of stikstofoxide, ten onrechte aan lachgas of een brandstof voor race-auto’s. Maar NO is een stofje dat ons lichaam continu zelf produceert. Bij lichaamsbeweging en inspanning, neemt NO snel toe (studiestudie). Het  zorgt dat de bloedvaten zich verwijden, waardoor bloed en voedingsstoffen sneller op hun plek van bestemming komen. NO is niet alleen  belangrijk voor je energie en uithoudingsvermogen maar ook voor je herstel.

Nitric Oxide - De Sport Booster

Waarom is NO zo belangrijk?

Studies hebben aangetoond dat NO belangrijk is bij tal van celactiviteiten:

  • Helpen het geheugen en gedrag bij de informatie uitwisseling tussen zenuwcellen in de hersenen. (studiestudiestudie).
  • Ondersteunen van het immuunsysteem bij het afweren van bacteriën en verdediging tegen tumoren.
  • Reguleren  van de bloeddruk door het wijder maken van de aderen (studiestudiestudiestudie)
  • Verminderen van ontstekingen
  • Verbeteren van slaap kwaliteit
  • Versterken van zintuigen (zoals de reuk)
  • Verhogen van kracht en uithoudingsvermogen (studiestudie).
  • Ondersteuning bij de spijsvertering (gastrointestinale motiliteit)

Er zijn inmiddels al 60,000 studies gedaan rondom Nitric Oxide in de afgelopen 20 jaar. In 1998, is de Nobelprijs uitgereikt aan 3 wetenschappers die de belangrijke rol van NO hebben vastgesteld.

Nitric Oxide (NO) en hart- en vaatziekten

Omdat NO de bloedvaten verwijdt en zo de bloeddruk reguleert, speelt het een grote rol speelt bij hart- en vaatziekten.

Alfred Nobel, de grondlegger van de Nobelprijs, kreeg nitroglycerine voorgeschreven om te helpen met zijn hart problemen. Hij was skeptisch, omdat hij wist dat dit ook gebruikt werd in dynamiet, maar dit chemisch goedje hielp wel. Het zorgde namelijk voor extra NO, dat vervolgens zorgde voor meer zuurstof en voedingsstoffen in het lichaam.

Het endothelium, de cellen aan de binnenwand van je aderen, produceert NO. Als deze cellen beschadigd zijn of met plak bedekt, vermindert je capaciteit om NO aan te maken en verslechtert je algehele gezondheid.

Hoe helpt NO mijn uithoudingsvermogen en herstel?

NO helpt de bloedvaten te verwijden ook wel vasodilatatie. Hoe meer NO wordt vrijgegeven, hoe groter de vaatdiameter, waardoor bloed en voedingsstoffen sneller op hun plek van bestemming komen. NO verhoogt zo kracht en uithoudingsvermogen van de spieren. En na de inspanning zet NO aan tot herstel van de spieren en vezels.

NO zorgt dus niet alleen dat je inspanning langer kan volhouden, maar ook voor sneller herstel.

Kan ik het niveau van NO in mijn lichaam verhogen?

Ja, dat kan. De meest gebruikelijke manier om de hoeveelheid NO in je lichaam te verhogen, is door lichaamsbeweging. Zodra je rent of gewichten tilt hebben je spieren meer zuurstof nodig, dat aangeleverd wordt in het bloed. Terwijl je hart sneller pompt om te zorgen dat je spieren genoeg zuurstof hebben, maken je aderen NO, waardoor de aderen wijder worden en er dus meer bloed doorheen kan. Zo komen zuurstof en andere voedingsstoffen sneller op de juiste plek.

Bepaalde voedingsstoffen helpen het lichaam ook om het gehalte aan NO te verhogen. Bijvoorbeeld de amino zuren L-arginine en L-citrulline. Arginine, dat zit in noten, fruit, vlees, en zuivel, creeert meteen NO en citrulline in de cel (studiestudiestudie). Citrulline wordt dan weer gerecycled in meer NO. De enzymen die arginine in citrulline omzetten moeten goed werken om de productie van NO efficient te laten verlopen. Deze enzymen kan je beschermen door gezond te eten. Nitric Oxide behoudt niet zo lang zijn werking, dus is het des te belangrijker om te zorgen dat je lichaam er steeds genoeg van aanmaakt.

Hieronder een aantal natuurlijke manieren om NO te verhogen.

1. Voeding als Nitric Oxide booster
Voeding met natuurlijke nitraten, worden door de bacteriën in je tong omgezet in nitritines. Aangekomen in je darmen zetten bacteriën de nitritines om in stikstofmonoxide (studiestudiestudie).

De hoeveelheid NO is afhankelijk van de intake, hoe meer nitraten je eet, hoe meer stikstofmonoxide je spijsvertering zal produceren. Gelukkig zijn nitraat-rijke voedingsmiddelen gemakkelijk te verkrijgen en niet duur. De volgende groenten zijn natuurlijke NO boosters (vasodilatoren): Spinazie, bieten, bleekselderij, rucola sla, ijsbergsla, wortelen, peterselie, kool, radijs, boerenkool, enz..

Net als tekenfilmheld Popeye en spinazie!

2. Druivenpitextract
Druivenpitextract bevat polyfenolen, waaronder OPCs en is afkomstig uit druivenpitten. Het extract is ook goed voor het testosteron, omdat het een van de weinige natuurlijke stoffen is die de omzetting van testosteron in oestrogeen kan blokkeren door blokkade van het aromatase enzym.

Ook zijn de OPCs uit druivenpitten heel effectief in het verhogen van stikstofmonoxide. Studies bij de mens tonen aan dat het de bloeddruk en hartslag verlaagt. En in dier-studies dat het de natuurlijke nitric oxide synthese in het lichaam verhoogt met toename van de NO niveaus met 138% bij een dosering van 100 mg / kg  (studystudystudystudystudystudy).

Helaas moet je wel heel erg veel druiven eten voor voldoende van de actieve OPCs (Oligomere Procyanidinen). Neem daarom een supplement met voldoende OPCs, zoals Polyphine.

3. Vitamine C + Knoflook
Het is een bekend medisch feit dat vitamine C de stikstofmonoxide in het lichaam verhoogt, en ook de NO moleculen tegen afbraak beschermt.

Knoflook met veel natuurlijk nitraten is een natuurlijke vasodilator. Het bevat ook quercetine (zie punt 7), dat de NO niveaus volgens studies verhoogt. In  verschillende studies blijkt knoflook effectiever bij hoge bloeddruk dan de veel geneesmiddelen.

Daarom gaf onderzoeker Adam Moussa in zijn onderzoek zijn proefpersonen 2g vitamine C en 4 knoflooktabletten (6 mg allicine en 13,2 mg alliine) gedurende 10 dagen om de invloed op hun bloeddruk en stikstofmonoxide te beoordelen. De resultaten waren indrukwekkend:

  1. Stikstofoxide (NO) productie van het endotheel steeg met maar liefst 200%.
  2. Systolische bloeddruk daalde gemiddeld van 142 mm tot 115 mm, wat meer is dan kan worden bereikt met de meeste geneesmiddelen.
  3. Diastolische bloeddruk daalde van 92 mm tot 77 mm gemiddeld.

4. Polyphine 
Polyphine is een druivenextract verrijkt met vitamine C en B.

Dit pure druivenextract levert naast de OPCs en het belangrijke resveratrol ook nog andere polyfenolen. Studies hebben aangetoond dat Polyphine onstekingen van de vaatwand verminderd en de aanmaak van NO stimuleert.

De combinatie van polyphine druivenextract met appel polyfenolen (o.a. quercetine), verhoogde de aanmaak van NO met 24%, wat leidde tot 10% meer kracht en 13% meer uithoudingsvermogen. Studie 2102

5. Zonlicht
Het is alom bekend dat natuurlijk zonlicht je huid activeert om vitamine D te maken. Maar wat de meeste mensen niet weten, is dat  natuurlijk zonlicht de huid ook aanzet tot meer stikstofoxide NO synthese (mits je het goede van de zon niet met zonnecreme blokkeert).

Onderzoekers van de Universiteit van Edinburgh ontdekten dat zodra er zon op de huid komt, er meteen stikstofoxide wordt vrijgegeven in de bloedbaan. Bovendien concludeerden zij dat blootstelling aan de zon je levensverwachting kan verhogen door een vermindering van het risico op een beroerte. Dus stop met zorgen over huidkanker, zonlicht is essentieel voor het leven!

Blijf tussen 12 en 2 uit de zon en zon niet te lang achter elkaar. Trouwens, je hebt 80 keer meer kans om aan een ​​beroerte te sterven dan aan huidkanker.

6. Ginseng
Panax ginseng, of Koreaanse ginseng, bevat actieve verbindingen genaamd ‘ginesonides’ die structureel zeer vergelijkbaar zijn met androgenen, zoals testosteron.

In verschillende studies bij mensen verhoogt Ginseng het testosteron. Het verhoogt de stikstofmonoxide, verbetert de bloedcirculatie, bevordert de kwaliteit van de slaap, ontspant de slagaders, en verhoogt het libido (studiestudiestudiestudiestudiestudie)

7. Quercetine
Quercetine is een van de meest onderzochte flavonoïden. Quercetine behoort tot de polyfenolen en blijkt vooraal in combinatie met andere polyfenolen, zoals resveratrol, procyanidin, tannines, thee catechines, en genisteïne de stikstofmonoxide niveaus te verhogen (studiestudiestudie).

Groenten die rijk zijn aan quercetine: uien, knoflook, bieslook, appels, druiven en rode wijn.

8. Coenzyme Q10
Co-enzym Q10 wordt gevonden in de mitochondria (enrgiecentrales) van de cellen. CoQ10 is nodig tijdens de energieopwekking in de vorm van ATP. Vijfennegentig procent van de energie van het menselijk lichaam wordt zo gegenereerd. Daarom hebben de organen met de hoogste energie-behoefte zoals hart, lever en nieren de hoogste concentraties CoQ10.

CoQ10 niveaus nemen af met de leeftijd en kunnen laag zijn bij mensen met kanker, bepaalde genetische aandoeningen, diabetes, hartaandoeningen, HIV / AIDS, spierdystrofieën, en de ziekte van Parkinson. Sommige medicijnen zoals statines kunnen CoQ10 negatief beinvloeden.

Het lichaam maakt CoQ10 zelf aan waardoor suppletie meestal niet nodig is, hoewel het heel nuttig kan zijn. CoQ10 is van nature in kleine hoeveelheden aanwezig in veel verschillende voedingsmiddelen. Hoge concentraties in orgaanvlees zoals hart, lever en nieren, maar ook zalm, ei-geel, sojaolie, sardines, makreel, en pindas.

CoQ10 bleek bij menselijke proefpersonen NO stikstofoxide te verhogen. Het beschermt de afbraak van het NO molecuul, ontspant de bloedvaten, verhoging van de bloedtoevoer, en verlaagt de bloeddruk (studiestudiestudiestudiestudie).

9. Lachen maakt gezond
Lachen maakt gezond!  Onderzoek heeft aangetoond dat bij mannen die 60 minuten kijken naar een komische film, hun groeihormoon, dopamine, en stikstofmonoxide niveaus aanzienlijk toenemen in vergelijking met de controlegroep (studie)

Dus veel lachen, langer leven. Door lachen verbetert je bloedsomloop en heb je in ieder geval plezier.

10. Rauwe Cacao
Rauwe cacao, koud geperst uit de boon, is een superfood dat veel polyfenolen en antioxidanten. Rauwe cacao bevat vergelijkbare NO boostende stoffen zoals Polyphine druivenextract. Hitte vernietigt deze anti-oxidanten.

Uit studies blijkt dat het de aanmaak van NO (stikstofnoxide) verhoogt en de aderen ontspant  (studiestudiestudie).

11. Omega-3 EPA DHA
Omega-3 (EPA en DHA) zijn belangrijk en gezond.  Ze zijn onstekingsremmend, verhogen de bloedstroom en de NO niveaus, en verlagen zo het risico op een beroerte en bloedstolsels (studiestudiestudiestudie).

Helaas bevat ons huidige dieet veel te weinig van deze essentiële vetzuren. Wij consumeren vooral plantaardige oliën, margarine, en trans-vetten met veel omega-6, in plaats van gezonde natuurlijke alternatieven zoals boter, olijfolie, avocado’s, vette vis, chia zaden, krilolie, visolie, etc.  Krill is een heel zuivere bron van Omega-3 olie.

12. Resveratrol
Resveratrol is een polyfenol flavonoïde aanwezig in druiven en rode wijn. Reservatrol is een krachtige NO booster, want het stimuleert de nitric oxide synthase enzym (studiestudiestudiestudie). De effectiviteit van resveratrol blijkt hoger in combinatie met andere polyfenolen.

Helaas moet je wel heel erg veel wijn drinken of druiven eten voor voldoende Resveratrol. Neem daarom een supplement met extract van de de hele druif, dus druivenpit en schil, zoals bijvoorbeeld Polyphine

U KUNT BIJ ONS BETALEN MET

iDeal, Bancontact, Visa, Mastercard, AMEX, PayPal, Giropay, Sofort